
Az óvoda évei nagyon meghatározóak, hiszen sok kisgyerek ekkor kerül először közösségbe, általában ebben az időszakban születik meg a kistesó, valamint az óvoda az, ami már az iskolára is megpróbálja felkészíteni a csemeténket. Emiatt fontos, hogy olyan intézményt találjunk a gyerekünknek, ahova szívesen jár, mert jól érzi magát. Hagyjunk erre időt magunknak, kezdjük el időben az utánajárást és informálódást, hogy valóban a gyermekünknek legmegfelelőbb óvodát találjuk meg.
Hogyan válasszunk óvodát?
Számos szempontot kell mérlegelnünk, amikor óvodát választunk a gyerekünknek, és ma már akkora a választék – nem csupán állami, de magán és egyházi intézmények is várják már a legkisebbeket – hogy ez nem is egyszerű feladat. De miket is kell figyelembe vennünk? Természetes, hogy fontos az óvoda földrajzi adottsága, azaz az, hogy hol található. Egyértelmű, hogy olyat keresünk, ami vagy az otthonunkhoz, vagy a munkahelyünkhöz van közel, hogy ne jelentsen kerülőt reggel is és délután is az óvoda. Azonban nem ez az egyetlen döntési szempont.
Fontos az óvoda napirendje is, hiszen nem mindegy, hogy reggel mikortól lehet vinni a gyereket és meddig kell odaérni érte. Emellett pedig ismerkedjünk meg az óvoda nevelési programjával is, hiszen ma már elképesztő kínálatot nyújtanak az ovik. Van, ahol lehetőség van nyelvet tanulni, de olyan is, ahol a mozgásra vagy a művészetekre fektetnek nagyobb hangsúlyt, és olyan is, ahol az ökotudatos életmódra nevelik a gyerekeket már a kezdetektől.

A fentieken túl az óvodapedagógus személye is kulcsfontosságú a döntésünk meghozatalakor, hiszen szinte családtaggá válik. Nagyon fontos a közeg, ezért, ha lehetőség van rá, mindenképp menjünk el az óvodai nyíltnapokra a gyerekkel együtt. Az első benyomás sokat jelent, bízzunk a gyerekünk megérzéseiben. Ha azt látjuk, hogy valamiért elutasító az ovival szemben, nézzünk meg másikat is, és semmiképp ne hagyjuk őt olyan légkörben, ahol nem érzi jól magát.
A gyermek fejlődése az óvodában
Az óvoda a szellemi fejlődés és a társas kapcsolatok kialakulásának a színtere is lesz ebben az időben, ezért is fontos, hogy melyik mellett tesszük le a voksunk. A gyerekek az óvoda alatt válnak önállóvá. Ekkor hagyják el kisbabaságukat, kialakul bennük az önálló döntés, a kommunikálás és cselekvés igénye.
Az óvodáskorú gyermek utánzással tanul, ezért a családi minta mellett nagyon fontos az is, amit az oviban lát. Igaz ez az óvónőre és a kortársakra egyaránt. Társas kapcsolatkészsége is ekkor alakul ki, ezért meghatározó, hogy milyen szerepet tölt be a csoportban.

Átmenet az óvoda és az iskola között
Mivel az óvodát már egy sokkal kötöttebb létforma, az iskola követ, ezért az óvodában – főleg az utolsó évben – igyekeznek valamelyest felkészíteni a gyerekeket a sulira is. Persze leginkább játékos formában, hiszen egy óvodásnak az az elsődleges „feladata”, hogy játsszon. Ennek ellenére már az oviban is vannak olyan célzott foglalkozások, amelyek az iskolának készítik elő a terepet.
Ezek általában három téma köré épülnek: a külső világ megismerése, művészeti nevelés és mozgás. Ha megnézzük, ezek nagyvonalakban lefedik azokat a tantárgyakat, amelyekkel majd alsó tagozatban megismerkednek a gyerekek. Természetesen ezek nem egyeznek meg az iskolai tanórákkal, nem is céljuk, pusztán a gyerekek kíváncsiságát és érdeklődését szeretnék felkelteni.

Recent Comments