
2020 olyan eseményeket indított el, amelyekre álmunkban sem gondoltunk volna tavaly év végén. Ki számított arra, hogy hetekre az otthonainkba kényszerülünk, vagy vajon melyik cég sejtette, hogy olyan okok veszélyeztetik a működését, mint az, hogy nem érkezik meg egy-egy alapanyag szállítmány vagy az, hogy a munkavállalók nem tudnak dolgozni menni? A gazdaság minden szereplőjének nagyon gyorsan, egyik pillanatról a másikra kellett reagálnia a változásokra és korlátozásokra. Vannak, akiknek ez lehetetlen, és vannak, akiknek ez sikerült. De vajon mely ágazatok a koronavírus miatt kialakult helyzet nyertesei?
Az egyértelmű győztes: e-kereskedelem
A kijárási korlátozás, valamint az, hogy a biztonságunk érdekében mind szerettük volna elkerülni az olyan helyeket, ahol több ember zsúfolódhat össze, soha nem látott mértékben növelte az online kereskedelem forgalmát, azon belül is az élelmiszervásárlást. Bár már a vírus előtt is volt arra lehetőség, hogy a nagyobb áruházláncokból házhoz rendeljük az élelmiszereket, sokan ódzkodtak tőle. Ennek két oka van: az egyik, hogy nem bízunk abban, hogy egy vadidegen a legjobb és legfrissebb árut fogja nekünk választani, másrészt nem szerettünk volna fizetni a szállításért.

Azonban a pandémia miatt ez átértékelődött, és hatalmasat lendült előre ez az ágazat. Tapasztalhattuk, hogy a nagy élelmiszer áruházaknál csak hetekkel előre lehetett időpontot foglalni, annyira megnövekedett a kereslet a kiszállítás iránt. Ehhez pedig kellettek a futárcégek is, így nem csupán az e-kereskedelem, de a kiszállítással foglalkozó vállalkozások is hatalmas forgalmat bonyolítottak tavasszal, és most is.
Maszk és fertőtlenítőszer gyártók
A személyes higiénia elengedhetetlen a megelőzésben és a vírus elleni védekezésben. Sehova nem mehetünk maszk nélkül, a nagyobb városokban most már az utcán is kötelező viselni, így nem csoda tehát, hogy azok a cégek, amelyek maszkokat és kézfertőtlenítőket gyártanak, nem tapasztaltak visszaesést, sőt, sokszorosára emelkedett a forgalmuk.

Oktatás és szórakozás online
Tavasszal három hónapig kellett otthonról tanulnunk és dolgoznunk, ehhez pedig szükségessé váltak az online videokonferencia és oktatási platformok, mint például a Zoom, a Google Classroom vagy a Microsoft Team. Ha ezek nem lennének, akkor sem a munka, sem a tanulás nem tudott volna megvalósulni otthoni körülmények között, így ezek a szolgáltatók is nyertek a helyzeten.
Az oktatás és a munka mellett a szórakozás is a digitális térben tudott csak megvalósulni, így előtérbe kerültek azok a lehetőségek, amelyek online szórakozási és sportolási lehetőségeket biztosítanak. A megszokott platformok mellett nagyon fellendült a TikTok alkalmazás, ahogyan a videójátékok és az online szerencsejátékok is.

Fintech szektor
Annak érdekében, hogy minimálisra tudjuk csökkenteni a személyes találkozások számát, olyan ágazatok és szolgáltatások is az online térbe kényszerültek, amelyeket korábban csak személyesen intéztünk. Népszerűvé váltak az online hiteligénylések, valamint számlanyitások és a tőzsdei applikációk is.
Ezzel párhuzamosan a kiberbiztonság is fókuszba került. Ugyanis a biztonságos ügyintézés alapvető az online pénzügyi szolgáltatások esetén. A kiberbiztonság a home office alapja is, ennek köszönhetően ez az ágazat is jól jött ki a koronavírus okozta korlátozásokból.

Recent Comments