Ma már minden babáknak, és egészen pici gyerekeknek szóló játék és könyv fejleszt valamit, nyelvtanulás csecsemőkorban, okosító 3-4 éves gyerekeknek. Tényleg szükség van erre? Valóban lemarad az a gyermek, aki nem tanult angolul már három hónapos korában? Ennek jártunk most utána.
Fejlesztés vagy játék?
Egyértelműen az utóbbi, méghozzá azért, mert minden játék a szórakozás mellett egyben fejleszt is. Játék közben ugyanis a gyerekek észrevétlenül, játszva sajátítanak el egy sor készséget és képességet, köztük sok olyan is, amelyet később, majd az iskolában is kamatoztatnak. Így például játék közben fejlődik a kreativitásuk, a gondolkodásuk, a kommunikációs és szociális készségük, a finommotorikus mozgásuk, kialakul az együttműködés, megtanulnak dönteni, és a kudarcot is kezelni.
Pontosan emiatt külön, célzott fejlesztésre egészségesen fejlődő gyereknél nincs szükség. Nagyon fontos szem előtt tartani, hogy a gyerekek egyéni ütemben fejlődnek, ezért nem kell kétségbe esetten elkezdeni fejleszteni akkor sem, ha a szomszéd gyereke négyhónaposan már forgott, vagy tízhónaposan szaladt, a miénk meg még hathónaposan sem forog. Kell viszont játszani! Sokat, mert azzal tanul a gyerek a legtöbbet.

Idő, idő, idő
Igaz ez arra, hogy ne legyünk türelmetlenek, és ne sietessük túlzott fejlesztéssel a fejlődés ütemét, valamint arra is, hogy töltsünk minél több időt a gyerekkel, és játszunk vele sokat. Igyekezzünk mindig a korának megfelelő játékot választani, de nem kell nagy dolgokra gondolni egyébként. Egy kisgyereknek ugyanis minden játék, még a házi munka is. Vonjuk be mindenbe, engedjük meg neki, hogy segítsen, vagy meséljünk, mondókázzunk, énekeljünk együtt minél többet.
A játék pedig nem veszti jelentőségét később sem óvodás vagy kisiskolás korban. Ilyenkor már előkerülhet a lego, a társasjátékok, kártyajátékok, és számos egyéb, amelyek már önmagukban nagyon hatékonyan fejlesztik a legkisebbeket.
Mikor van szükség fejlesztésre?
Természetesen amellett, hogy a gyerekek különböző ütemben fejlődnek, és van, aki hamarabb, van, aki később csinál bizonyos dolgokat, előfordulhat, hogy egy gyermek nem megfelelően halad előre, lemarad. Ilyen esetben igenis szükség van arra, hogy idejében felismerjük a problémát, és korrigáljuk minél hamarabb. Hat éves korig ugyanis ezek általában nyomtalanul kiküszöbölhetők, ellenkező esetben a jövőben komoly gondokat, tanulási nehézséget okozhatnak.
Szülőként az a feladatunk, hogy segítsük a gyermekünket abban, hogy a legjobban kibontakoztathassa a képességeit. Ehhez pedig az kell, hogy szükség esetén beavatkozzunk minél hamarabb, ha azt tapasztaljuk, hogy a gyerekünk lemaradt. A legtöbb esetben szerencsére nincs komoly gond, és egy kis fejlesztéssel korrigálható.
A következő esetekben érdemes szakemberrel konzultálni: ha a mozgásfejlődés elmarad, nem kúszik vagy mászik időben, ha csak nagyon rövid ideig tud figyelni, vagy, ha esetleg még háromévesen sem teremt kapcsolatot a kortársaival. Ugyancsak árulkodó jel, ha még egyévesen sem kommunikál hangokkal, vagy 2-3 szavakkal. Ilyen esetekben forduljunk szakemberhez, aki segít minket abban is, hogy mi lesz a legmegfelelőbb módszer a fejlesztésre.

Recent Comments