
Húsvéthoz kapcsolódóan merült fel bennünk ez a kérdés, hiszen sokáig volt divatban az – de talán még most sem ritka -, hogy a kisfiúk a locsolkodásért pénzt is kaptak. Az, hogy jó ötlet-e belevinni a hagyományba ezt a vonalat, egy egészen más kérdés, az azonban biztos, hogy már egész kicsi korban érdemes a gyereket megismertetni a pénz fogalmával, és magával a pénzzel is. Annak járunk most utána, hogy miért, és milyen következménye lesz annak, ha ezt nem tesszük.
A pénzügyi nevelés jelentősége
Mai fogyasztói társadalmunkban elengedhetetlen a pénzügyi nevelés is. Ugyanis a fogyasztás célpontjai nem csupán a felnőttek, hanem nagyon komolyan a gyerekek is. Számtalan termék és reklám célozza kifejezetten őket, ezért gyakorlatilag elkerülhetetlen és kivédhetetlen, hogy bekerüljenek a körforgásba már egészen piciként. Ha megvédeni nem is tudjuk ettől őket, felkészíteni igen. Ebben van óriási jelentősége és szerepe a pénzügyi nevelésnek.
A pénzügyi nevelés ugyanis nem más, mint az, hogy időben megismertetjük a gyerekeinket a pénzzel, annak értékével, és azzal is, hogy ezért bizony dolgozni kell, vagy azzal, hogy nem kell mindig azonnal elkölteni, félre is lehet tenni. A megfelelő pénzügyi kultúrára, és arra, hogyan bánjon a pénzzel, meg kell tanítani a gyerekeinket, hiszen ennek hiányában felnőttként sem fog boldogulni a pénzügyekben. Szülőként nekünk az a feladatunk, hogy felkészítsük gyermekeinket arra, hogy a pénzügyekkel kapcsolatban döntéseket kell hozni, olykor kockáztatni kell, és ezért vállalni is kell a felelősséget. Ezt pedig csak úgy tudjuk megtenni, ha nekik is van pénzük, hiszen az elméleti oktatás önmagában ebben az esetben is vajmi keveset ér.

A pénzügyi nevelés eszközei
Lehet, hogy elsőre kicsit hihetetlenül hangzik, de a pénzügyi nevelést minél kisebb – akár már 2-3 éves – korban meg kell kezdeni. Természetesen mindig az adott életkornak megfelelő eszközökkel, és mindent elmagyarázva úgy, hogy meg is értse. Kezdetben elegendő az, ha elvisszük magunkkal bevásárolni a gyereket, és elmondjuk neki, hogy mindennek ára, vagy látja, hogy fizetünk a megvásárolt termékekért.
Később lehet már vele boltosat játszani, ahol egyszer ő az eladó, másszor pedig a vásárló. Engedhetjük, hogy ő fizessen a boltban, amikor már ismeri a számokat, akár azt is megbeszélhetjük vele, hogy a kedvenc csokija mennyibe kerül, vagy megkérhetjük arra, hogy a boltban figyelje, hogy mi az, ami éppen akciós. Igen sok társasjáték is van, amelynek célja szintén az, hogy megismertesse a pénzzel a gyerekeket, nagyobbacskákkal már ezeket is játszhatjuk. Idővel pedig bekerül a képbe a zsebpénz is, ami talán a legjobb módszer arra, hogy a gyerek élesben is gyakorolja a pénzkezelést.

Tehát gyűjtsön-e pénzt a gyermek?
A válasz egyértelműen az, hogy igen. A zsebpénz ugyanis a gyerek „vagyona”, ezen tanulja meg, hogy ezzel kapcsolatban döntéseket hozhat, amelyekért azonban vállalnia kell a felelősséget. Észszerű kereteken belül engedjük meg neki, hogy arra költse el a zsebpénzét, amire szeretné. Az előbbieket ugyanis csak így tudja megtanulni.
Nagyon fontos – ha kezdetben csak játékos formában -, hogy a gyermek találkozzon a pénzzel, és gyerekként megtanulja kezelni, hiszen ennek hiányában felnőttként nagyon nehéz helyzetben lesz. Éppen ezért nyugodtan kaphat zsebpénzt, és az sem baj, ha bizonyos feladatok elvégzését is így jutalmazzuk. Ezzel ugyanis azt is megtanulja, hogy a pénznek is ára van, meg kell érte dolgozni.
Recent Comments