
Ha megvan a kiszemelt ingatlan, amit új otthonotokként megvásárolnátok, akkor bizony szükség lesz majd ügyvédi segítségre, hogy az adásvétel jogszerűen mehessen végbe. De mi is az ügyvéd feladata pontosan, és mikor érdemes felkeresni – ebben segítek az alábbi cikkben.
Mi az ügyvéd dolga egy ingatlan adásvételnél?
A legfontosabb, hogy a jogszabályoknak minden szempontból megfelelő, érvényes adásvételi szerződést állítson össze, hiszen ez lesz az alapja annak, hogy a vevő tulajdonjoga az ingatlan nyilvántartásba bejegyzésre kerüljön.
Érdemes időben felkeresni egy olyan szakembert, aki ingatlan adásvételekre specializálódott, ha ingatlanos segítségével leltünk rá álmaink otthonára, akkor ő biztosan tud majd ajánlani is ügyvédet számunkra. Az okirat megszerkesztése előtt mindenképp szükséges lesz egy személyes, telefonos vagy online rövid találkozóra, megbeszélésre a jogi szakemberrel, ilyenkor ő felméri az igényeket, ellenőrzi az ingatlan adatait és tájékoztat az aktuális jogi szabályozásokról is. Ezután elkészíti a szerződéstervezetet, majd kiküldi az érintett feleknek, ha szükséges, akkor módosít.
Fontos: ha hitellel vagy támogatással vásároljuk az ingatlant, akkor bizonyos kitételeknek (pl. határidők) is szerepelnie kell az adásvételi szerződésben, melyeket a bank előír!
Mi történik az ingatlan adásvételi szerződés aláírásakor?
Ha az előzetesen kiküldött szerződéstervezet mindkét félnek, az eladónak és vevőnek is megfelel, akkor következhet annak hitelesítése: az aláírás. Az eljáró ügyvéd először ellenőrzi a felek személyazonosságát, lemásolja az személyazonosságot igazoló okmányokat, majd ezek kezeléséről aláírat egy adatkezelési engedélyező nyilatkozatot.
Ezután következhet a szerződés aláírása, melyet több példányban meg kell tenni, majd az illetékfizetéssel kapcsolatos egyeztetés, és végül az egyéb szükséges nyomtatványok kitöltése zárja a sort. Utolsó lépésben az ügyvéd feladata a földhivatali ügyintézés is, itt nekünk vásárlóként már nem lesz extra teendőnk.
Ki fizeti az ügyvédi díjat?
A legtöbb esetben a vevő kiválasztott ügyvédjénél történik az adásvételi szerződéskötés, melynek díja teljes egészében őt is terheli – azonban vannak speciális esetek, amikor a két fél másképp egyezik meg, ennek sincs akadálya. Két költséggel számolhatunk ilyenkor vevőként: az egyik az ügyvédi munkadíj, mely bevett szokásként a megvásárolt ingatlan értékének 0,5-1%-a körül mozog – általában, illetve a földhivatali eljárási díjjal. Az eljáró ügyvéd kötelessége természetesen mindkét fél jogszerű képviselete, így az eladó teljes körű tájékoztatása is megtörténik, kérdéseire választ kap, a szerződéstervezetet pedig saját jogi képviselőjével átnézetheti előzetesen, és annak javaslatai alapján módosítást is kérhet.
Recent Comments